Με δεδομένο ότι διαφορετικές επιστήμες συμβάλλουν σε ζητήματα που αφορούν την εκπαίδευση, οι διδάσκοντες/ουσες του Τμήματος καλύπτουν ευρύ φάσμα γνωστικών πεδίων. Περιλαμβάνονται ειδικεύσεις της εφαρμοσμένης παιδαγωγικής και της διδακτικής ποικίλων γνωστικών αντικειμένων, καθώς και της θεωρίας και της έρευνας σε διάφορα πεδία των κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών.
Από την ίδρυσή του και εξής στο Τμήμα έχουν λειτουργήσει τέσσερα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών. Το παλαιότερο όλων, το διακρατικό και διαπανεπιστημιακό-διατμηματικό πρόγραμμα «Συγκριτική Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα» σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου, ιδρύθηκε το 1994. Το πρόγραμμα αυτό εξελίχθηκε σε δύο ανεξάρτητα και αυτοτελή Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών (ΠΜΣ) του ΤΕΑΠΗ: (α) «Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα» και (β) «Ειδική Αγωγή».
Το ακαδημαϊκό έτος 2005-06 άρχισε να λειτουργεί το διατμηματικό πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών (ΔΠΜΣ) «Τεχνολογίες της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας για την Εκπαίδευση» σε συνεργασία με τα Τμήματα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του ΕΚΠΑ, Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, σε σύμπραξη με το τμήμα Ηλεκτρονικής του τότε Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Πειραιά. Το ΔΠΜΣ επανιδρύθηκε το ακαδημαϊκό έτος 2014-2015.
Τέλος, το ακαδημαϊκό έτος 2009-10 άρχισε να λειτουργεί, σε συνεργασία με το Τμήμα Κοινωνικής Διοίκησης του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, το διαπανεπιστημιακό-διατμηματικό πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών (ΔΔΠΜΣ) «Συμβουλευτική Ψυχολογία και Συμβουλευτική στην Εκπαίδευση, την Υγεία, την Εργασία», τη διοικητική υποστήριξη του οποίου Είχε αναλάβει το ΤΕΑΠΗ. Από το ακαδημαϊκό έτος 2020-21 άρχισε να λειτουργεί το ΔΠΜΣ «Συμβουλευτική» το οποίο αποτελεί εξέλιξη του παραπάνω ΔΔΠΜΣ.
Επίσης, στο ΤΕΑΠΗ είναι ενταγμένο το Διδασκαλείο Νηπιαγωγών της Αθήνας, το οποίο ιδρύθηκε το 1995. Από το ακαδημαϊκό έτος 2011-12, μετά από νομοθετική παρέμβαση του αρμόδιου Υπουργείου, το Διδασκαλείο Νηπιαγωγών σταμάτησε να δέχεται εκπαιδευτικούς προς επιμόρφωση. Σήμερα, εκκρεμεί η απόφαση για τη μετεξέλιξή του σε ευρύτερο επιμορφωτικό φορέα ή την κατάργησή του.
Το ΤΕΑΠΗ από το 1997 ανέλαβε τα προγράμματα ακαδημαϊκής και επαγγελματικής αναβάθμισης αποφοίτων ανωτέρων σχολών διετούς φοίτησης (εξομοίωσης των πτυχίων με πανεπιστημιακούς τίτλους σπουδών), τα οποία σήμερα έχουν ολοκληρωθεί.
Στο πλαίσιο του ΤΕΑΠΗ λειτουργεί το Ελληνικό Ερευνητικό Κέντρο της Διεθνούς Ένωσης για την Αξιολόγηση της Εκπαιδευτικής Επίδοσης (International Association for the Evaluation of Educational Achievement).
Τέλος, από το ακαδημαϊκό έτος 2014-15 θεσμοθετήθηκε στο ΤΕΑΠΗ η λειτουργία των ακόλουθων Εργαστηρίων, τα οποία συνεχίζουν τις δραστηριότητες των Ερευνητικών Κέντρων που λειτουργούσαν στο Τμήμα από την ίδρυσή του:
– Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και Παιδαγωγικής Παρέμβασης, Πρυτανική Πράξη Ίδρυσης 90/2015 (ΦΕΚ 1514/20-7-15, τ. Β΄) και (ΦΕΚ 2029/17-9-15, τ. Β΄)
– Συμβουλευτικής Ομηλίκων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Ανάπτυξης, Πρυτανική Πράξη Ίδρυσης 91/2015 (ΦΕΚ 1534/22-7-15, τ. Β΄) και (ΦΕΚ 2029/17-9-15, τ. Β΄)
– Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/ Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΠΕ/ΕΑΑ), Πρυτανική Πράξη Ίδρυσης 92/2015 (ΦΕΚ 1514/20-7-15, τ. Β΄)
– Ειδικής, Ενταξιακής Εκπαίδευσης και Σπουδών στην Αναπηρία, Πρυτανική Πράξη Ίδρυσης 93/2015 (ΦΕΚ 1514/20-7-15, τ. Β΄)
– Παιδαγωγικό Εργαστήριο, Πρυτανική Πράξη Ίδρυσης 151/2015 (ΦΕΚ 2451/13-11-15, τ. Β΄)
– Εφαρμοσμένης Στατιστικής και ΤΠΕ στην Εκπαίδευση, Πρυτανική Πράξη Ίδρυσης 155/2015 (ΦΕΚ 2451/13-11-15, τ. Β΄)
– Κοινωνικής Έρευνας και Εκπαίδευσης, Πρυτανική Πράξη Ίδρυσης 156/2015 (ΦΕΚ 2451/13-11-15, τ. Β΄)
Το ΤΕΑΠΗ το ακαδημαϊκό έτος 2014-15 πρότεινε την ίδρυση των τριών εξής τομέων:
– Επιστήμες και τέχνες: εκπαιδευτικές πρακτικές και καινοτομίες
– Ανάπτυξη του παιδιού-Διαφοροποιημένη, ειδική και ενταξιακή παιδαγωγική
– Παιδική ηλικία, εκπαίδευση και κοινωνία.