Πρυτανική Πράξη Ίδρυσης 90/2015, ΦΕΚ 1514/20-7-15, τ. Β΄ και ΦΕΚ 2029/17-9-15, τ. Β΄)
Διευθύντρια: Αλεξάνδρα Ανδρούσου, καθηγήτρια
Σταδίου 5, 7ος όροφος
Το αντικείμενο του Εργαστηρίου σχετίζεται με τα ζητήματα που θέτει για τους εκπαιδευτικούς θεσμούς η εθνοπολιτισμική ανομοιογένεια των σύγχρονων κοινωνιών. Τα εκπαιδευτικά συστήματα των δυτικών χωρών καλούνται να διαχειριστούν έναν όλο και αυξανόμενο ανομοιογενή πληθυσμό ως προς τη γλώσσα, τη θρησκεία, την εθνότητα, να βρουν τρόπους για την επιτυχή εκπαιδευτική ένταξη των “διαφορετικών” ομάδων και κατά συνέπεια να συμβάλουν στην κοινωνική τους ένταξη. Τα ζητήματα αυτά βρίσκονται στο επίκεντρο του σύγχρονου επιστημονικού διαλόγου. Οι θεωρητικές προκλήσεις είναι μεγάλες, γιατί η πολλαπλότητα του ερευνητικού πεδίου ευνοεί διεπιστημονικές προσεγγίσεις. Από την άλλη πλευρά, τα ζητήματα που σχετίζονται με τη διαχείριση της εθνοπολιτισμικής ετερότητας έχουν ιδιαίτερη σημασία για την εκπαίδευση των εκπαιδευτικών.
Το Εργαστήριο αποτελεί μετεξέλιξη του Κέντρου Διαπολιτισμικής Έρευνας και Παιδαγωγικής Παρέμβασης, στο πλαίσιο του οποίου έχει παραχθεί πολυσχιδές και πλούσιο ερευνητικό και εκπαιδευτικό έργο και εκπαιδευτικά υλικά. Το έργο αυτό συνδέεται κυρίως με την υλοποίηση ενός μακρόχρονου (από το 1997 μέχρι σήμερα) προγράμματος του Υπουργείου Παιδείας για τη βελτίωση της εκπαίδευσης των παιδιών της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης. Οι ερευνητικοί άξονες του Εργαστηρίου «Διαπολιτισμική Έρευνα και Παιδαγωγική Παρέμβαση» οργανώνονται γύρω από τα παρακάτω ζητήματα:
– Ζητήματα ταυτότητας και ετερότητας
– Σχολική ένταξη και αποκλεισμός
– Διακρίσεις, ξενοφοβία και ρατσισμός
– Εκπαίδευση αλλόγλωσσων μαθητών/τριών
– Συνεργασία σχολείου και οικογένειας
– Μειονότητες, μετανάστες/τριες και ανθρώπινα δικαιώματα.